APA YG BEST SANGAT JADI WAHM? PART 1 - JANA INCOME DARI RUMAH TANPA STRESS SEBAB MASALAH PEJABAT!

WAHM - singkatan bagi Working At Home Mother; iaitu istilah bagi ibu yg bekerja dari rumah, tanpa perlu pergi ke pejabat. Sebenarnya saya rasa, ramai wanita; khususnya para ibu di luar sana yg teringiiin sangat nak jadi surirumah sepenuh masa kan? Nak duduk rumah sepenuh masa sambil uruskan anak-anak & rumah tangga sendiri i.e masak sendiri makanan kegemaran suami & anak-anak setiap hari, sidai & lipat baju dengan tenang setiap hari, vacuum atau mop lantai selalu, siapkan anak-anak untuk ke sekolah dalam keadaan tenang & senyummm aje dan seboleh-bolehnya tak nak marah langsung kat anak-anak terutamanya bila diorang buat perangan dok lambat-lambat bersiap time kita sibuk nak cepat pegi ofis ke kan? Tapi apakan daya, zaman sekarang semuanya terlalu mencabar dan memerlukan wang ringgit untuk menampung kehidupan. So, menjadi WAHM bagi saya adalah pilihan yg sangat-sangat tepat bagi ibu-ibu moden & hebat pada masa kini.

working at home mother
Kannnn?? hehehehe...

KELULUSAN & CITA-CITA TINGGI

Saya juga seorang ibu yg bekerja sepenuh masa di pejabat suatu masa dahulu. Kelulusan saya tinggi. Dan dengan kelulusan saya itu, saya hampir diterima bekerja sebagai pensyarah di sebuah IPTA ternama di selatan Malaysia. Tapi, permohonan saya ditolak atas satu alasan yg sangat-sangat remeh; sampaikan semua yg dengar alasan tu pun macam tak percaya je yg saya ditolak kerana alasan tersebut. Sedih sangat; tak terkata. Sebab itu adalah kerjaya impian saya sejak kecil. Tapi, saya cuma anggap ia bukan rezeki terbaik buat saya dari Allah s.w.t.

Saya teruskan perjalanan hidup dengan bekerja di firma konsultant dalam bidang pengajian dengan menggunakan kelulusan yg lebih rendah. So, bila guna kelulusan rendah, faham-faham la kan.. Gaji pun rendah la dari yg sepatutnya. Tapi saya bersyukur.. sebab sekurang-kurangnya saya ada pekerjaan & dapat pula bekerja satu ofis dengan suami terchenta.. hehehe... gataii.. awww!


MULA BOSAN

Saya seorang yg sukakan cabaran. Saya mudah bosan dengan kerja yg sama saban hari & saban projek. Saya bosan bila banyak terlibat yg ada due date jangka masa panjang. Tumpuan saya akan pudar. Saya mudah bosan bila idea-idea yg saya fikir dengan bersungguh-sungguh ditolak mentah-mentah oleh orang. Saya berfikir kottt.. bukan main sebut je.. Sebab saya memang serius pasal kerja. Tapi saya tetap teruskan sebab nak bantu suami menjana ekonomi keluarga.. ewahhh.. ye la.. Dah belajar tinggi-tinggi takkan nak biar suami berhempas-pulas sorang-sorang pulak tanggung keluarga kan.. huhu..

Stress wooo kerja pejabat.. Lagi-lagi jadi konsultant.. Tak kira projek gomen ke projek swasta, semedang kena ikut kehendak client. Kadang-kadang macam idea kita ni takde makna pulak.. padahal kita yg sepatutnya consult depa.. Tambah stress bila saya kena overtime atau outstation! "Double O" memang saya & suami cukup tak suka, tapi tak boleh menolak. Sebab apa?? Sebab, bila overtime saya perlu angkut anak-anak ke ofis sampai lewat malam. Lumrah anak-anak kan.. garang macam mana pun maknye ni, depa nak juga cium ketiak kita.. hehe.. Yg kedua, bila kena outstation saya terpaksa tinggalkan anak-anak dengan suami sahaja. Masalah jadi makin serius bila saya fully breastfeed anak kedua. Sebab susu saya bukan jenis yg meriah sangat; just alhamdulillah cukup-cukup untuk bekalan setiap hari untuk baby. So, bila kena outstation, saya dah kalut nak kena siapkan stok EBM untuk anak di rumah & di taska. Suami pun pening nak uruskan EBM. Tambah pulak, bila outstation saya naik flight & jadual meeting padat! Selalu sangat tak sempat pam & urusan nak bawak balik EBM tu leceh sangat-sangat. Frust tau kadang-kadang... ;(

Saya mula cuba berniaga secara kecil-kecilan.. Saya jual hasil tangan orang kampung pada kawan-kawan saya.. Saya jual sambal pecal kering, jual rempeyek bilis dan apa-apa yg orang kampung saya buat yg saya rasa sedap & special. Saya orang Jawa Selangor; tinggal di Johor Bahru. So, banyak juga makanan unik Jawa Selangor yg orang Johor tak pernah jumpa.. hehe..

Saya bisnes pulak pakaian baby secara online.. Dan jual juga pada kawan-kawan sekeliling.. Tapi tak semangat sangat sebab nak kena keluar modal besar & kena sentiasa ada stok yg up-to-date.. sedangkan stok lama ada yg masih belum terjual.. Gaji saya tak besar mana pun nak buat modal.. Dengan nak tanggung bayaran taska anak-anak lagi..

produk shaklee


MULA JATUH CINTA DENGAN SHAKLEE

Hamil anak kedua, saya mula kenal Shaklee. Masa tu minat sebab nak ambil Set Berpantang & Menyusu je. Sebab saya nekad nak susukan anak kedua saya secara penuh selama 2 tahun. Mula-mula jatuh cinta untuk makan sendiri. Tapi bila saya sendiri dapat rasa kesan positifnya, dan makin ramai surirumah yg boleh berjaya dengan bisnes Shaklee ni, saya jadi tercabar! Lantasssss.. Saya pun mengambil keputusan nak jadi ahli & join bisnes Shaklee! Weee!! Keahlian saya dapat percuma sebab ambil full set Menyusu & vitamin untuk anak & mak saya. Stok takyah beli lagi masa awal-awal.. tunggu ada orang order baru kita ambil stok.. syok kan? Tak payah modal besar-besar..

Saya mula buat secara part time. Saya jadi syok! Hehe.. mana taknya, bulan pertama saya buat bisnes je income saya dah suku daripada gaji bulanan saya! Haaaa... Eh, underpaid-underpaid saya pun gaji saya 4 angka la juga tau... so, suku dari 4 angka, 3 angka la juga kan?? hehehe...

Lepas 2 bulan saya buat bisnes Shaklee secara part time, saya bagitau suami saya yg saya ada cita-cita baru - nak jadi WAHM dengan bisnes Shaklee! Saya nekad; bila bonus Shaklee saya SAMA DENGAN GAJI BULANAN masa tu, saya nekad nak berhenti kerja pejabat. Saya tau tak mudah dan akan sangat mencabar, tapi saya PERLU bernekad macam tu. Demi anak-anak & keluarga saya. Alhamdulillah, suami saya sangat-sangat menyokong cita-cita baru saya ni ATAS 2 SEBAB:

1 - Dia dah kaji bisnes model MLM Shaklee - tiada yg meragukan & memang sah memenuhi garis panduan syarak.

2 - Dia dah takmo saya stress dengan kerja pejabat lagi - balik lewat, underpaid & kena outstation. Lagipun, kalau saya stress, DIA PUN STRESS! hahahahaha...

wahm


JADI WAHM YG STRESS-FREE AKHIRNYA!

Akhirnya, lepas setahun saya buat bisnes Shaklee secara part time, bonus saya dah menyamai gaji bulanan saya kerja di pejabat. Saya nekad nak berhenti. Suami pun sokong sangat-sangat. So, dengan confidentnya pada Mac 2014 yg lalu saya bersemuka dengan bos sebab nak 'pecat dia' dari jadi majikan saya. Hahaha!

Masa tu perjanjian saya nak selsesaikan projek yg dalam tangan. So, drag juga la dalam 3 bulan. Dan saya mula jadi WAHM sepenuhnya pada Julai 2014. Weeeee!! Aku bebas!! hehe.. Dan bermulalah kehidupan mencabar-tapi-tak-stress saya sebagai WAHM. Kenapa mencabar? Sebab saya masih perlu jana income untuk sama-sama tanggung keperluan keluarga & anak-anak. Dan saya ada target yg saya nak capai dalam bisnes & hidup saya. Kenapa tak stress walaupun mencabar? Sebab semuanya saya lakukan demi kepuasan diri & demi suami serta anak-anak yg akan sama-sama ke syurga dengan saya kelak. Amiiiin...

So, siapa nak jadi syokk macam saya? Jadi WAHM yg stress-free? hehehe...
Jom sertai rangkaian Warrior, Supermom & Jutawan saya! Anda PASTI lebih puas & gembira!

Irda
014-984 0240 (SMS/Whatsapp)
Mentor Shaklee Prihatin Anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...