FENOMENA JERUK MANGGA ASAM BOI

Sejak akhir-akhir ni saya tengok 'makin berleluasa' pulak fenomena jeruk mangga asam boi ni merata-rata kat media sosial Malaysia ni; terutamanya Facebook. Macam-macam gambar yg diuploadkan.. Tak kurang juga yg siap share resepi jeruk mangga asam boi yg sedap ataupun yg dibuat sendiri.. Sampaikan, saya yg tak minat jeruk & asam boi ni pun jadi cair air liur melihatnya.. hehehe...

jeruk mangga
Haaa.. siapa yg tak meleleh air liur bila tengok gambar jeruk yg 'menggiurkan' ni, ye tak? Hehe..
jeruk mangga asam boi
Inilah bahan-bahan utama untuk buat jeruk asam boi. Oooppss.. gula tertinggal dalam gambar.. hehe..

Saya? Terliur juga.. Cuma, saya jenis tak berapa minat asam boi atau apa-apa asam kering seumpamanya. Setahun sekali ada la kot teringin..

Tapi, fenomena jeruk mangga asam boi ni berjaya juga 'menggugat keimanan' saya haritu.. hehehe... Tapi, saya tak buat pun.. sebab saya memang tak minat asam boi tu.. Sebab dulu kecik-kecik mak saya selalu pesan "Jangan makan asam-asam tu, nanti rosak perut". So, bila tak biasa makan, sampai besar pun saya jadi tak berapa minat nak makan.. huhu..

So, tau apa saya buat bila 'keimanan telah tergugat' dek jeruk mangga asam boi ni? Saya pujuk suami saya hantarkan saya pegi beli Jeruk Madu Pak Ali! Hahahahaha... Pujuk dari pagi sampai malam.. Last-last, lepas maghrib pada hari yg berkenaan, suami saya pun hantarkan saya ke kedai Jeruk Madu Pak Ali di Uda Biz Centre, JB. hehehehe... tak jauh pun.. sebab saya kan Pengedar Shaklee Terunggul di Skudai, JB & Nusajaya.. hehehehe... so, dalam 15 minit je dah sampai dah ke Bandar Baru Uda tu..

jeruk pak ali
Jeruk Madu Pak Ali yg dah siap dipeketkan. Jangan risau, yg dah pack ni pun fresh tau..

Kalau nak beli ikut 'timbang kati' pun bolehhh...

Jangan risau.. Jeruk Madu Pak Ali ni diperbuat dengan bahan-bahan semulajadi yg selamat.. Air rendamannya dari cuka semulajadi je.. takde asid merbahaya.. TAPI, walau bagaimanapun, jeruk tetap jeruk ye kawan-kawan.. tetap tak boleh makan selalu.. Termasuklah jeruk mangga asam boi tu ye.. sebab, memanglah mangga tu semulajadi; tapi asam boi tu tetap ada bahan pengawetnya.. Dan kemasaman mangga tu pun menunjukkan ia mengandungi asid yg tinggi.. tetap boleh merosakkan usus kalau dimakan terlalu kerap..

Ok.. yg berminat nak buat sendiri jeruk mangga asam boi, selamat mencuba & selamat menjamu selera! Yg malas buat sendiri, boleh beli Jeruk Madu Pak Ali macam saya! hehehe... Cukup la buat hilang kempunan kan... bye!

Irda
Pengedar Shaklee Terunggul di Skudai, Johor Bahru, Nusajaya & Kulaijaya.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...